#CphMarathon

Der er noget dragende ved det.

Jeg kan ikke helt sætte fingeren på, hvad det er. Om det er den kildrende nervøsitet i maven på startstregen, den fokuserede monotoni i løbet, den kæmpe forløsning når man rammer mållinjen, eller om det blot er fordi, der er en god portion blærerøvseffekt i at gøre det, ved jeg ikke. Måske er det en blanding af det hele. Dragende er det i hvert fald, marathonløbet.

Tanken om at løbe et marathon igen har ligget og spøgt i baghovedet et godt stykke tid, og nu er beslutningen taget. Jeg vil løbe Københavns Marathon 2018. Bum! Altså, det er i virkeligheden nogle uger siden beslutningen blev taget, men nu står det på internettet og så kan det ikke laves om….

Så mangler jeg bare lidt træning. Jeg er engang kommet til at regne på, hvor mange kilometer jeg løb på en 26 ugers træningsplan. Det skulle jeg ikke have gjort. Det var mange, og alene tanken kunne give ondt i benene. Jeg påtænker lidt færre ugentlige kilometer denne gang, og heldigvis glemmer man hurtigt, hvordan det er at have ondt i benene, så faktisk har jeg bare glædet mig til at komme i gang.

Jeg har støvet ”Daniels’ Running Formula” af igen. Ud over nyttig viden om optimal skridtfrekvens, vejrtrækningsrytme, iltoptag og meget andet godt til os, der godt kan lide at nørde, indeholder den også træningsplaner til alle distancer fra 800-meter til marathon. Og den er hermed anbefalet.

Jeg havde godt overvejet, om jeg skulle prøve noget nyt f.eks. Claus Hechmann, som har været det store hit de seneste år, eller om jeg selv skulle strikke en plan sammen. Men Jack Daniels, og ja det hedder han og jeg synes også det er lidt sjovt, og jeg har bare altid passet godt sammen. Både den måde hans træningspas er bygget op på, og de tempi de skal løbes i.

Hans træningspas er hårde og lange. Til gengæld er der kun to om ugen, og ikke alle uger. Så kommer der selvfølgeligt alle de rolige kilometer, som man ikke kommer udenom i en marathontræning, selvfølgelig ved siden af. Men det er ligesom nemmere at få modelleret ind i min hverdag. Og skal jeg være bundærlig, så har jeg en lidt pervers svaghed for lange hårde træningspas.

Planen er at løbe mellem 65 og 80 km. pr. uge. Det er noget mindre end sidst jeg trænede intensivt til et marathon. Dengang løb jeg mellem 80 og 100 km. om ugen og kørte et par timers spinning ved siden af. Jeg ville elske at kunne træne lige så meget som før, men den går ikke. Hvem ved, måske kommer der noget godt ud af en ekstra hviledag eller to.

Der skal selvfølgeligt en målsætning til. Ja, der er lang tid til og meget kan ske. Det ved jeg godt. Målet kommer sikkert til at flytte sig både den ene og den anden vej flere gange, inden jeg står på startstregen til maj. Men her er så i det mindste arbejdstitlen: Jeg løber Københavns Marathon 2018 på under 3:10.

Skulle du være interesseret i at følge min træning intensivt, er du som altid velkommen til at:

Follow me on
Strava

Del: