Mig, Maffetone og de ekstra kilo

Jeg kommer ikke uden om det. De tre kilo, jeg havde i overskud, er hen over sommeren blevet suppleret med yderligere tre kilo, og nu skal de af.

De er ikke kommet som en overraskelse, de nye kilo. Jeg har været en tur på Sicilien, hvor jeg dykkede grundigt ned i det lokale køkken, som udover at bestå af en masse fine ting som masser af frisk frugt og grønt, fisk, skaldyr og god olivenolie, bestemt også inkludere en del pasta og nogle ret lækre, men også meget søde, desserter. Dertil nogle af de dejlige lokale vine, ja så sætter det sig.

Det var lidt et eksperiment, den ferie. Det sidste halvandet år har jeg, så vidt muligt, uden den vilde fanatisme, holdt mig fra sukker og hurtige kulhydrater som brød og pasta. Det var derfor med en vis spænding om, hvordan mit system ville reagere, at jeg dykkede ned i den store italienske pastagryde.

Det gik nogenlunde som forventet. Der kom store udsving i blodsukkeret, jeg følte mig oppustet efter måltider, blev sløv om eftermiddagen og kiloene kom hurtigt på.

Da jeg i sin tid gik over til at spise, hvad vi kunne kalde rigtig mad, altså mad som ikke er blevet forarbejdet til ukendelighed af en kynisk fødevareindustri, var udgangspunktet Phil Maffetones Two week test.  To uger hvor du skræller alt junk væk. Ingen sukker, ingen tilsætningsstoffer, ingen stivelse og hurtige kulhydrater, helt ren mad.

Dengang smed jeg to kilo i løbet af de to uger, og yderligere to kilo i ugerne efter. Uden på noget tidspunkt at være sulten. Det er nemlig ikke en slankekur, der er ingen kalorierestriktioner, og du spiser så meget du har brug for. Og selvom jeg har en formodning om at smide et par hurtige kilo, er der ingen løfter. Vægttab kræver at jeg kommer i kalorieunderskud, dvs. forbrænder mere end jeg putter indenbords. Sådan er det med vægttab, og der er ingen vej uden om det.

Så hvorfor gør jeg det? Først og fremmest, og allervigtigst, så finder jeg det både og sjovt og udfordrende at skulle lave lækker mad med de restriktioner der ligger i two week test. Ofte bliver den mad jeg laver mere spændende, når jeg tvinger mig selv ud over de ti retter der ligger først i hukommelsen. Det er altså ikke en kulinarisk straf, der venter.

Jeg kan godt lide, at det er mig og ikke mine dårlige vaner, der træffer beslutning om, hvad jeg putter i munden. Selvom jeg prøver at være meget bevist om mine kostvaner, ved jeg også, hvor let det er for en dårlig vane at snige sig ind. Med two week test får jeg muligheden for at tage spisevaner og mønstre op til revision. Der bliver sikkert plads til en lille uvane her og der, men så er det et tilvalg, og tilvalg er helt ok.

Før jeg gik low-carb var jeg altid sulten, og jeg snackede i en uendelighed for at klare mig indtil næste måltid. På trods af, at jeg kun har levet det syndige high-carb liv i et par uger, er den evige sult i den grad vent tilbage. Det samme er det ustabile blodsukker, der gør mig utilpas og irritabel, hvis jeg ikke får spist i tide, og jeg glæder mig til at vende tilbage til en tilstand, hvor jeg igen kan udskyde eller springe måltider over.

Kan man løbe stærkt på sådan en low-carb diet? Tja, det kommer tiden til at vise. Jeg har kun løbet et enkelt løb, et halvmarathon, siden jeg gik i gang med min første two week test. Altså, ingen carb loading i dagene før, ikke noget med sukkerholdige geler og barer, og hvad vi løbere ellers kaster os over i nødens stund. Det var ikke et prangende løb, men det var ok, og jeg er overbevist om, at det kan læres med øvelse.

Kommentarer og spørgsmål er som altid mere end velkomne. Jeg vil også gerne invitere dig til at følge min two week test instagram.

Del:

2 meninger om “Mig, Maffetone og de ekstra kilo”

  1. Spændende indlæg!
    Jeg er ikke nogen særlig opfindsom type i et køkken, så kan du ikke give et par eksempler eller ti på nogle af de retter du kan lave af råvarerne på YES-listen? 🙂

    1. Hej Jon.
      Hermed lidt links til opskrifter samt lidt gode råd til kreativiteten. Det behøver ikke være så kompliceret. Jeg håber du kan bruge det.
      Røræg til morgenmad. Ikke noget fancy, lidt fedtstof på panden efterfulgt at et par æg, salt og peber. Rør stille og roligt til æggene er som du kan lide dem. Hertil lidt grønt. Om morgenen kan jeg personligt godt lide grønt med højt vandindhold. Eks. Tomat og agurk.
      På en varm sommerdag kan jeg anbefale kold suppe. Du kan finde en super nem en her, og en lidt mere kompliceret her.
      Danskernes favorit hverdagsret, spaghetti bolognese, kan sagtens spises uden spaghetti. Det kunne f.eks. være med squash skåret i helt tynde strimler. Enten med en spiralizer eller med en tyndskræller.
      En af low-carb folkets favoriterstatninger er blomkålsris. Blomkål du kører i foodprocessoren til det ligner ris. Kan spises rå, eller du kan give dem et hurtigt opkog.
      Hvis du ikke er fan af spidskål endnu, så skynd dig at blive det! Helt fint snittet er det en fantastisk mættende bund i god salat. Delt i kvarte, dryppet med lidt olie og grillet på en pande eller på grillen er et supernemt tilbehør til stykke stegt kød.
      Til sidst min hustrus absolutte favorit under Two week test. Maffetones “Eggplant parmesan.” Du kan finde den her.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *