Smagen af Tour de France

”Sommer er lyden af Tour de France”. Det siger TV2 i hvert fald, og jeg er sådan set ikke uenig med dem. Jeg elsker at se cykling og hører ikke til dem, der kun gider se de store bjergslag. At ligge fire timer på sofaen og vegetere til en pandekageflad sprinteretape er for mig en herlig måde at spendere en sommereftermiddag på.

Men hvad har alt det med Spis & Løb at gøre. Jo, ser du, hjemme hos mig er sommer også smagen af Tour de France.

Forvirret? Det kan jeg sådan set godt forstå, men her kommer forklaringen.

Min interesse for løb er på mange måder ret ny. Faktisk gik jeg mere op i cykling til at starte med. Det der med løb, var egentlig bare noget jeg skulle prøve, fordi min hustru og bror var begyndt på det, og ikke snakkede om andet.

Inden jeg udviklede interesse for selv at træde i pedalerne, havde jeg haft en lang fase, hvor det var bedst, hvis andre gjorde alt det hårde, og jeg kunne nøjes med at tænde for Tv’et. En dag, mens jeg lå på sofaen med chips, øl og cykelløb i på skærmen, fik jeg den tanke, med selvtilliden i top, at jeg sikkert også ville være skide god til at cykle. Og derved var en ganske kort, men rimelig intensiv, cykelkarriere indledt.

Jeg var stadig mægtig glad for både chips og øl, men ikke så glad for grøntsager. De var lidt besværlige, synes jeg. Jeg vidste godt, at man hverken cykler eller løber særligt langt på en pose chips, men at få inkorporeret salat i den daglige kost var svært.

Vendepunktet blev Hannah Grant. Hun var på det tidspunkt kok hos Bjarne Riis cykelhold, og udgav i 2013 ”The grand tour cookbook.” En hel bog med hvad rytterne havde spist under Tour de France året inden.

Der var ikke specielt meget chips og øl på menuen, kan jeg afsløre. Til gengæld var der et hav af delikate, enkle retter, lavet fra bunden af gode råvarer.

Vi brugte sommeren på at gå på opdagelse i opskrifterne, min hustru og Jeg. I starten blev de fulgt ret slavisk. Sådan er det, når man bevæger sig i ukendt land. Vi spiste ret godt den sommer. Energiniveauet steg, og der kunne trædes hårdere i pedalerne og løbes længere.

I dag spiser jeg mange grøntsager, rigtigt mange. De er ikke besværlige længere, og jeg kan, uproblematisk, freestyle en velsmagende salat af årstidens frugt og grønt.

Jeg er blevet noget mere mådeholden med mit kulhydratindtag, end jeg var dengang, det kommer der et indlæg om motivationen for en dag, og jeg følger ikke længere Hannahs opskrifter slavisk. Jeg er trods alt heller ikke professionel cykelrytter.

Men det er en flot bog, som ofte bliver bladret i, og hentet inspiration fra, når jeg vegeterer til et godt cykelløb. Faktisk har jeg bladret så meget i den, at jeg i år har måttet investere i et nyt eksemplar, så sommeren igen i år også kan blive smagen af Tour de France.

 

Del:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *